torstai 31. maaliskuuta 2016

Yökuvausta Prahassa

Olen niin tykästynyt yökuvaukseen, että pitihän sitä Prahassakin kokeilla. Matkustimme pelkkien käsimatkatavaroiden turvin, joten täysimittainen jalusta vei kokoon taitettuna suurimman osan lentolaukkuni sisällöstä. Kameran ja varusteiden lisäksi mukana minulla ei ollut kuin ihan välttämätön. En kyllä mitään muuta osannut matkalla kaivatakaan. Tämä valokuvaushimo näköjään opettaa pakkaamaan järkevästi.


Monella turistilla oli samat aikeet kuin minulla. Pimeän tultua Kaarlensillan kansoitti valokuvaajat jalustoineen. Kuten kuvan ylimääräisistä valotähtösistä voi päätellä, moni kuvasi myös ilman jalustaa salaman kera. Se on kyllä huonoin mahdollinen tapa kuvata, sillä salaman kantama on melko lyhyt. Salama siis valaisee lähikohteet, kuten ihmiset ja patsaat kalmankalpeiksi, jättäen taka-alan upean maiseman mustaksi.


Ongelmaksi muodostui myös koko ajan liikkuvat ihmismassat, jotka jäävät näkymään pitkän valotusajan kuviin epäselvinä haamuina. Minulla on kyllä valokuvakirja Prahasta, jonka yökuvissa on myös näitä "haamuja". Jos ne eivät ammattivalokuvaajaa häiritse, niin ei niiden kai pitäisi minuakaan häiritä. Ehkä haamut sopivat vanhan kaupungin öiseen tunnelmaan ;)  Yläkuvassa kaksi poikaa jäivät tutkimaan kännykkää kamerani eteen juuri kun olin painanut nappulaa. He olivat kuitenkin niin pitkään paikallaan, että lopputulos on aika hauska. Photoshopilla saisi tietysti vaikka mitä aikaiseksi, mutta se ei ainakaan vielä ole minun juttuni...


Otin myös pari kuvaa Kaarlensillan kaiteen yli kaupunkiin päin. Veden heijastukset ovat yökuvauksen suola. Veneetkin kulkivat onneksi melko hitaasti, joten valoviivat veden päällä jäivät melko maltillisiksi. 

 



Prahan linna ja Pyhän Vituksen tuomiokirkko veden yli kuvattuna.


Kaarlensillan patsaat. Kuvan keskellä näkyy kaukana rinteessä valaistu näkötorni, joka on Eiffel-tornin pienikokoinen jäljennös.


Nikolauksen kirkko aukioineen ja patsaineen.


Yökuvaus on niin koukuttavaa, että kuljen tästä eteenpäinkin maailmalla jalustan kanssa. Öinen tunnelma on aina visuaalisesti vähän outo ja erilainen. Pimeys häivyttää kaikki arjesta muistuttavat yksityiskohdat. Se sopii hyvin tällaiselle vanhalle hevarille ;)

keskiviikko 30. maaliskuuta 2016

Valokuvausta Prahassa


Olen jo aikaisemmin käynyt Prahassa, silloin kuvasin vanhalla APS-kamerallani. Kameraan oli kuitenkin tullut jokin vika, sillä lähes kaikki kuvat olivat todella epäselviä. Syy ei ollut kuvaajassa, sillä tuo kamera oli palvellut minua hyvin jo kymmenen vuoden ajan, joten ikä tuli kameravanhuksella vastaan. Olin ostanut sen käytettynä, joten kameran oikeata ikää voi vain arvailla. Hetki rikkoontumiselle oli vain huono, ja olikin heti selvää, että palaan vielä Prahaan paremman valokuvausonnen kanssa.


Prahan astronominen kello (vuodelta 1409) on yksi Prahan kuuluisimmista nähtävyyksistä. Tasatunnein luukuista tulevat esiin puiset apostolit. Luukkujen sulkeuduttua yllä oleva kukko kiekaisee. Ajan lisäksi kello näyttää vuodenajan, kuukauden, eläiradan merkit, auringon ja kuun aseman. Ne kiertävät tosin maapalloa...


Kings Court hotellin kupoleilla, maalauksilla ja patsailla koristeltu katto kruunasi muutenkin komean rakennuksen.


Olimme ensimmäisellä kerralla Prahassa elokuussa, kun suurin osa Euroopasta oli lomalla. Turisteja oli siis liikkeellä todella paljon. Nyt yritimme välttää suurimmat turisistisesongit ajoittamalla matkamme maaliskuun loppuun. Yllätys oli, että pääsiäisen viettäminen Prahassa on perinne, joten kaupunki oli taas täynnä turisteja. Vanhan kaupungin linnatornin portista turistimassat pyrkivät Kaarlen sillalle.


Rakkauslukoilla täyttyvä koristeellinen kaide, takana näkyy Kaarlen silta patsaineen. Sekä linnatorni että Kaarlen silta ovat 1300- luvun jälkipuoliskolta.


Nikolauksenkirkko patsaineen on 1735 valmistunutta vaikuttavaa barokkityyliä. Aika myöhäinen valmistumisvuosi muuten barokkikirkolle...


Pyhän Vituksen tuomiokirkko on komea ulkoa ja sisältä.


John Lennon seinästä tuli Lennonin murhan jälkeen vapauden symboli. Seinä muuttuu koko ajan uusien graffitien ottaessa tilaa vanhoilta.


Tämä miekkonen roikkui yläilmoissa kadun yllä.


Tynin Mariankirkko on goottilainen kirkko 1300-luvulta. 


Vanhan kaupungin hienoimpia taloja minun mielestäni on tämä maalauksilla koristeltu renesanssitalo.


Ympäri kaupunkia talojen nukissa oli erilaisia patsaita. Tässä vähän karkeantyylinen eläinhahmo.


Tämä nurkkapatsas on sitten sieltä koristeellisemmasta päästä. 


Prahassa on lukematon määrä kauniita parvekkeenkannatelijapatsaita. Nämä "tyypit" kannattelivat Luis Vuittonin -merkkiliikkeen komeata parveketta. 


Ehkä kaupungin kaunein parveke?


Viimeisenä matkapäivänä satoi pari tuntia, joten silloin oli mukava piipahtaa Palladium- ostoskeskuksessa. Kaupat olivat erilaisia kuin meillä, tuttuja olivat ainoastaa H&M ja Lindex. Yllättäen mm. vaatteiden hinnat olivat minusta hiukan kalliimpia kuin Suomessa. Outoa oli myös vartijoiden määrä, jokaisessa liikkeessä näytti olevan vartija koko ajan läsnä. Lisäksi ostoskeskuksessa partioi aseistautuneita poliiseja.

Sellainen reissu tällä kertaa. Sää oli yleensä melko harmaata, vain hetkellisesti taivas sinertyi ja pilvet väistyivät. Välillä satoi jopa räntää. Silti menisin uudellekin valokuvausreissulle Prahaan, mutta turistimassojen välttämiseksi täytyisi varmaan sitten yrittää marraskuussa :)

sunnuntai 27. maaliskuuta 2016

Prahan pääsiäinen



Vietimme muutaman päivän Prahassa ennen pääsiäistä. Prahassa näköjään vietetään pääsiäistä oikein pitkän kaavan mukaan ja se on siellä selvästi suurempi juhla kuin mihin me olemme tottuneet. Koko kaupunki oli koristeltu näyttävästi. Osittain koristelu kyllä muistutti enemmän meikäläisten vappua.




Monet vanhan kaupungin ikkunat oli koristeltu niin sisä- kuin ulkopuoleltakin asetelmilla.


Ympäri kaupunkia oli tuotu lampaita, aaseja, poneja ja kaneja lasten iloksi. Niitä sai ruokkia maksullisista automaateista ostettavilla herkuilla. 



Ympäri kaupunkia oli pääsiäistoreja ja -kojuja, joilla myytiin mm. maalattuja munia, tosin ei näin suuria kuin tämä...


Hotel Pod Vezin ravintola aivan Kaarlensillan kupeessa on todella hyvä.


Perinteinen keitto tarjoillaan usein leipäkuoressa. Kuuma keitto tekee todella hyvää koleana ja harmaana päivänä.
 

Näin idyllinen ja viihtyisä on Pod Vezin ravintola sisältä.


Hyvää pääsiäistä kaikille!

torstai 24. maaliskuuta 2016

Maaliskuun haaste - Mustavalkoista

Toteutin Vaapula- blogin maaliskuun "mustavalkoisen"- haasteen oman tavoitteeni mukaisesti ostamatta uusia kankaita tai muita tarvikkeita haastetta varten. Pienenä myttynä kangaskaapini nurkassa oli tämä valkoisilla "viljanjyväsillä" kuvioitu musta trikookangas. Kangas lienee ollut siellä nurkassa jo tovin, eikä minulla ole hajuakaan mistä tämä kangas on kotoisin. Tämä neulos on vielä niin ohutta ja venyvää lirua, etten tällaista enää edes ostaisi. Pala on vielä melko iso, vaikka pieneksi mytyksi oli rutistunutkin. Tästä palasta saa vielä toisenkin mekon tai jotain muuta kivaa...


Tämän nostalgisen menneestä maailmasta muistuttavan mekon kaavana käytin Ottobre 2/2015 lehden "Hot summer days"- mekon nro 6 kaavaa, mutta jätin mekosta kokonaan pois pitkän päällikerroksen. Näin jälkikäteen ajatellen olisin voinut muokata kaavan pääntietä hiukan suuremmaksi muistuttamaan enemmän ns. balettitanssijan pääntietä. Silloin mekko olisi näyttänyt kevyemmältä ja vähemmän viralliselta. No, seuraavaan mekkoon sitten teen tämän muutoksen. Muuten tämä kaava toimii oikein kivasti naisellisena pikkumekkona.   


Näin venyvään ohueen trikooseen toimii oikein hyvin paljon käyttämäni helppo reunojen huolittelutekniikka. Huolittelin siis jälleen reunat tiheällä siksakilla venyttäen samalla trikoota niin paljon kuin se venyy. Valkoinen lanka antaa aaltomaiselle reunalle pitsimäisen tunnelman.


Pääntiellä on käytetty alavaraa väärinpäin. Leikkasin alavaran normaaliin tapaan ja liimasin sen yläreunaan kapean tukikankaan estämään pääntien venymistä. Alavaran alareunan huolittelin samoin kuin muutkin mekon reunat. Sitten ompelin alavaran mekon pääntielle oikealle puolelle kuin kaulukseksi. Kauluksen yläreuna on tikattu ympäriinsä miehustaan kiinni mustalla langalla. 


Mustavalkoiset kiiltonahka-avokkaat on ostettu kauan sitten Vero Modan loppuunmyynnistä 5 eurolla. Kenkien vuorit on hurjat neonpinkit. Hauska korsettilaukku on vanha n. 15 euron alelöytö Aleksi 13: sta.


Maaliskuulle sattui mukavasti kaksi mustavalkoista haastetta. Toisen, Hommahuone- blogin,  haasteen tiimoilla tein hameen, josta jäi yli tämä pilkullinen huiviin sopiva sifonginpalanen. Koristelin huivin pienellä valkoisella kukkasella. Samaa aplikaatiokoristelua käytin myös tuossa aikaisemmassa Hommahuoneen blogihaasteessa, joten huivi sopii useampaan asuun. Tähän mekoon sitaisin huivin vyötärölle.


Musta ja puhdas valkoinen ovat värejä, jotka sopivat melko harvan suomalaisen ihon sävyyn. Ei ne sovi oikein minullekaan, mutta kesän rusketusta vasten vaikutelma ei ole niin paha. Siksi ne ovatkin minulle erityisesti kesävärejä. Mustalla ja valkoisella saa helposti aikaiseksi näyttäviä ja tyylikkäitä asukokonaisuuksia. Oikeasti, kuka tulee toimeen ilman mustia vaatteita?

lauantai 12. maaliskuuta 2016

Kankaan kuivamaalaus

Maalaamalla voi itse luoda persoonallista kangasta niin vaatteisiin kuin sisustukseenkin. Kankaan kuivamaalaus on sananmukaisesti kuivan kankaan maalaamista. Maalattava kangas on kuitenkin esipestävä, jotta kankaan käsittelyaineet saadaan pois kankaasta. Muuten maalaustulos saattaa muuttua ensimmäisen pesun yhteydessä. Paras maalaustulos saadaan luonnonkuituihin, kuten puuvillaan, pellavaan ja silkkiin. Kankaan pohjaväri vaikuttaa lopputulokseen väriopin mukaisesti, kirkkain tulos syntyy valkoiseen kankaaseen.


Tarvikkeet olen tilannut Seriväriltä. Samoja tuotteita löytyy vaihtelevasti myös mm. Tampereen Harraste- liikkeestä. 

Kankaan maalaamiseen tarvitaan väripigmenttejä ja pohja-aine, johon pigmentit sekoitetaan. Pohjaksi käy painopasta tai ruiskuemulsio (puuttuu kuvasta), joita voi myös sekoittaa keskenään itselle sopivan värin paksuuden mukaan. Värejä löytyy myös valmiina, kuten kuvan musta painopasta. Valmiitakin painopastoja voi ohentaa ruiskuemulsiolla juoksevammaksi. Lisäksi tarvitaan siveltimiä ja muovinen alusta kankaan alle.


Maalasin esipestyn ja kuivatun luonnonvalkoisen puuvillakankaan käyttäen välillä paksumpaa ja välillä juoksevampaa väriä. En ollut silittänyt kangasta, joten rypyt näkyvät viivamaisna kuvioina valmiissa pinnassa, sillä väri hakeutuu ryppyihin.  Jos halua välttää tätä efektiä, niin huolellinen silitys ennen maalausta on tarpeen. Väri kiinnitetään kankaaseen silittämällä se korkeimmalla lämpötilalla, mikä ko. materiaalille on sallittu. Maalattu kankaan pinta tuppaa kovettumaan, joten kangas kannattaa pestä pesukoneessa ennen käyttöä. Samalla myös irtoväri kankaan pinnasta lähtee pois.

Kankaan kuivamaalaamisen etuja ovat kirkkaat sävyt ja voimakkaat värikontrastit. Jos väripinnat maalatessa osuvat yhteen, ne leviävät ja sulautuvat hiukan toisiinsa, mutta eri sävyt pysyvät toisistaan selvästi erottuvina. Värien erottuvuuteen voi tällä tekniikalla melko helposti itse vaikuttaa. Myös kankaan pohjaväriä voi jättää väripintojen väliin näkyviin. 

 
Ompelin maalatusta kankaasta maksimittaisen salsahameen. Keskimmäinen kerros on punaista puuvillakangasta. Punainen rauhoittaa hameen ilmettä, joka muuten olisi aika railakas.



Taiteellisen hameen seuraksi puin tuunatun T-paidan.



Valkoinen T-paita on tuunattu tuttuun tapaan leikkaamalla, ompelemalla ja lisäämällä paidan miehustaan kirpputorilta ostetusta pöytäliinasta irroitettu pitsilappu.

Näissä linkeissä lisää vinkkejä kankaiden värjäykseen ja maalaukseen:

Ohjeet kankaan märkämaalaukseen löytyy tästä linkistä.
Ohjeet kankaan ruiskumaalaukseen löytyy tästä linkistä.
Ohjeet kankaiden ja vaatteiden konevärjäykseen löytyy tästä linkistä.
Ohjeet kankaiden ja vaatteiden käsinvärjäykseen löytyy tästä linkistä.

Tässä ohjeita myös kankaan painamiseen:
Ohjeet kankaa painamiseen silkkipainomenetelmällä sabluunaa käyttäen löytyy tästä linkistä.
Ohjeet kankaan painamiseen silkkipainomenetelmällä valotuskaaviota käyttäen löytyy tästä linkistä.