perjantai 4. helmikuuta 2022

Eco Print- tekniikka

Olen pitänyt tässä vähän blogitaukoa vuoden vaihteen molemmin puolin, sillä mieluisakin harrastus alkaa silloin tällöin kyllästyttämään ja akkujen lataaminen tulee tarpeeseen. Instagramin puolella olen ollut vähän aktiivisempi, mutta kyllä sielläkin olen päivityksiä vähän harvemmin laitellut. Nyt olen sitten uusin energioin taas sekä täällä että Instagramissa teidän riesananne. Suunnitelma on sellainen, että laitan Instaan kuvia nopeammin ja useammin, blogia päivitän sitten harvemmin, mutta entistä suuremmilla ja enemmän asiaa sisältävillä postauksilla.

Niinhän siinä sitten kävi, että kuin varkain blogini ylitti 250 000 kävijän määrän, tänään tarkalleen  251 015 kävijää. Kiitos siitä kuuluu teille, jotka jaksatte täällä käydä :) Blogia olen pitänyt jo vuodesta 2014 asti ja olen kirjoittanut yhteensä 448 postausta. Kävijöitä on ollut korona-aikana taas enemmän, sillä moni on etsinyt itselleen uutta ajanvietettä kotoilun ajaksi. Suurin osa blogini kävijöistä tuleekin Googlen täsmähakujen kautta, kun etsitään vinkkejä pieneen taiteiluun, tuunailuun ja käsillä tekemiseen. 

Uutta puuhaa olen minäkin parin viime vuoden aikana etsinyt ja löytänyt. Lisäksi olen virkistänyt myös vanhoja harrastuksia. Olen löytänyt uuden innostuksen valokuvaukseen ja järjestänyt kesämökin kauniiseen ympäristöön useita fantasia-asukuvauksia, joiden tuloksiin voi tutustua tässä linkissä. Varsinkin korona-ajan aluksi ompelin todella paljon vaatteita, peittoja ja verhoja itselleni ja vähän muillekin. 

Aivan uusiakin harrastuksia olen aloitellut ja ne liittyvät taideharrastuksiin. Erilaisia Art/Junk Journal- kirjoja on aluillaan vino pino. Taidetekniikkanörttinä olen opiskellut uusia tekniikoita, joista löytyy jo kuvia Instan puolelta. Tänne esittelen niitä pikku hiljaa ehtiessäni. Näiden tekniikoiden opiskeluun sekä koronan pakottamaan etäilyyn liitty se kaikkein mieluisin uusi löytöni, nimittäin nettikurssit. Enkä minä todellakaan ole löytöni kanssa yksin, sillä nettikursseilla on nyt todellakin paljon osallistujia. Näillä nettitaidekurseilla on paljon mainostarkoituksessa järjestettyjä ilmaisia parin viikon mittaisia "Taster" -kursseja, eli ns. maistiaisia. Pelkästään ilmaisilla kursseillakin voisi täyttää kalenterinsa, mutta olen nyt ostanut useammankin maksullisen taidekurssin. Näistä sitten lisää myöhemmin.

Ensimmäisen maksullisen lyhytkurssin kävin viime kesänä. Olin kärkkynyt Eco Print- tekniikan kurssia jo tovin kotikaupungissani, mutta ne olivat aina täynnä. Sitten tuli sulku päälle ja homma venyi hamaan ikuisuuteen. Taiteilijaystäväni vinkistä osallistuin sitten etänä Eco Print- kurssille, jonka järjesti Paper Garden by Varalusikka. Tässä teknikassa kuvioidaan papereita tai kankaita tuoreiden kasvien avulla. Tekniikka on aikaa vievää ja lopputulos on aina yllätys. Yllätyksellisyys tekee puuhasta hyvin koukuttavaa, papereita tai kankaita avatessa tuntuu siltä kuin olisi aina joulu. Hurahdin tähän tekniikkaan koko loppukesäksi ihan täysin. 



Kankaalle tehtäessä tekniikka hiukan poikkeaa paperille tehtävästä tekniikasta. Näissä ensimmäisissä violetin/keltaisen sävyisiksi tulleissa printeissä käytin puuvillaa ja puretusaineena alunaa. Lehdet ovat ruusunlehtiä.

 
Mihin näitä printtejä sitten voi käyttää? Kankaista voi tehdä vaikka vaatteita tai sisustustekstiileitä. Näistä puuvillanpaloista teen todennäköisesti jonkin Art Journal kannen.
 
 
Ensimmäinen erä printtejä meni luonnollisesti vähän pieleen. Paperit ovat kuitenkin epäonnistuneinakin niin kauniita, että käytin ne pienen Journal- vihkosen sivuina. Ensimmäiselle aukeamalle tein "Taster"- nettikurssin tehtävän (yläkuva). Mitään ei kannata heittää hukkaan ;)
 

 Toinen aukeama on ihastuttavaan Taiteillen luovasti- Facebookryhmään tekemäni "Sieniviikon" työ.

Valmiissa Eco Printeissä alkaa helposti nähdä erilaisia asioita. Annoin näkyjen intuitiivisesti johdattaa itseäni ja täydensin nämä näyt värikynillä printin päälle. Tämä teos on "Metsätontut piilosilla".

"Sinipartainen kuoriainen".


 "Sinisiipinen hyönteistyttö."



 
Monet kehystävät Eco Printit sellaisinaan taideteoksiksi. Minusta on hauskaa katsella niitä ja nähdä niissä piilossa olevia asioita. Mitä sinä näet?

4 kommenttia:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...